sâmbătă, 6 iulie 2013

Învățăm litera ”F ”

       A. cunoaște o parte dintre literele mari de tipar și doar câteva dintre cele mici. Dacă tot am discutat despre flori săptămâna aceasta, am considerat că este timpul să o învăț și o literă a alfabetului.
 
 M-am oprit asupra literei F, deoarece  poate fi asociată cuvântului ”floare”.  După atâta muncă depusă zilele anterioare, Zâna Florilor a trecut pe la A. și a adus cu sine multe surprize, care au fost  distribuite pe activități- jocuri.

 De ce litera mică de tipar?

     Preșcolarul trebuie să facă cunoștință cu literele, pentru a avea acces la comunicarea scrisă.  E oarecum adevărat că sunt mai ușor de scris literele mari, dar învățarea doar a acestora,  nu-l ajută pe copil să și citească, întrucât cu greu ar găsi, de exemplu  litera F într-un text, să o încercuiască, pe când literele mici sunt mai la îndemână și reușesc astfel , copiii,  să-și exerseze cunoștințele însușite.
   Un alt beneficiu al învățării literelor mici de tipar este, că acestea seamănă mult cu literele de mână, iar trecerea  spre scrisul de mână va fi mai ușoară.

Există o ordine a învățării lor?

Aș putea spune că nu, doar că sunt câteva criterii care stau la baza alegerii lor:
1. Ușurința scrierii- se învață literele, respectând principiul accesibilității, de la simplu la complex  (e mai ușor de scris ”u”, ”c”, ”o”, decât ”r”, ”m”, ”g”);
2. Primele litere învățate trebuie să formeze un cuvânt( de ex. ”oi”,  ”ac”), să se alterneze învățarea unei consoane, cu o vocală.

 Joaca  noastră
 A început ușor cu câteva exerciții de scriere , cu marker-ul pe foi printate și laminate, în care erau trasate punctat tulpinile florilor. Fișele le-am găsit pe acest blog .
 

Activitate practică- ”Floarea”- a constat în decuparea părților componente și lipirea lor în ordinea corespunzătoare. Modelul l-am preluat de pe blogul menționat mai sus, unde se găsesc foarte multe materiale printabile.

 

Selectarea literelor: F, f;-  I-am prezentat  cele două litere și am rugat-o să le caute și să le așeze în castronaș . Când găsea câte o literă, imediat verifica, așezând litera  pe jetonul de pe măsuță.









Așază literele în căsuța lor- Sortarea literelor mari de tipar și a celor mici și așezarea lor în spațiul potrivit.

 

”Pescuiește litera!” - jocul a constat în prinderea cu penseta a literelor f și F, din cutia cu făină de porumb, amestecate fiind cu alte litere. Pot spune că acest joc a încântat-o cel mai mult. Nu se mai sătura să le prindă și ar fi continuat ore în șir, fără să se plictisească.  A renunțat doar în momentul în care, i-am promis că vom repeta acest joc.


 

Scrierea literelor - pe cartonaș și învățarea unor noi cuvinte în limba engleză care încep cu sunetul ”f” (cuvintele: fox, flower, frog, fish).
 

Completarea jetonului  din cartea ”Litere și cuvinte amuzante”



În final, mai multe fișe, la cerința ei, nu se mai sătura de scris......



Spor la joacă!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu