vineri, 12 iulie 2013

Învățăm litera ”E”

           Nu puteam trece la învățarea unei noi litere fără a aminti de cea însușită anterior, adică litera ”f”.  Din acest considerent, am pregătit materiale pentru ambele litere.
 Introducerea în activitate, a presupus o călătorie în Africa, acolo unde aștepta Zambai, prietenul  A.-ei, care de data aceasta i-a pregătit multe surprize cu și despre elefanți.

           1. Cu ajutorul unor planșe, i-am prezentat literele ”E” și ”e” , am denumit cuvinte care încep cu sunetul ”e”, bineînțeles, nu am uitat nici de ”f”.  I-am explicat modul de scriere al literei noi.



         2. Ne-am reamintit părțile componente ale elefantului, folosindu-ne de jetoane laminate și descărcate de aici .
     Le-am printat în dublu exemplar, primul rând de jetoane le-am lăsat cu scris, la a doua serie , am decupat și scrisul. După ce am denumit împreună, caracteristicile elefantului, am lăsat-o pe A. să ia  câte un jeton, să spună care parte a corpului este colorată și să îl așeze în dreptul jetonului potrivit, făcând astfel perechi; iar cartonașul ce reprezenta un  cuvânt, chiar dacă era scris în limba engleză, îl așeza în dreptul  celui asemănător,  și îi ceream să identifice literele învățate.


             3. ”Săculețul senzorial” -este  un joc plăcut, în care copilul este pus să pipăie, să miște săculețul pentru a descoperi litere. Sunt multe variante de realizare și multe idei  care pot fi găsite pe internet. Eu am realizat mai simplu, am pus orez și litere de spumă, într-un dosar transparent cu fermoar. E foarte important pentru copil să simtă litera, să o descopere, în cât mai multe moduri, cu toate simțurile,  că doar așa o va reține.


           4. Construim litera- ne-am jucat simplu cu forme geometrice, pe fișele descărcate  de pe acest blog și pe care le-am laminat. Nu am avut setul cu forme de la Melissa & Doug,  doar ceva asemănător și a trebuit să improvizăm: să formăm pătratul, trapezul din tringhiuri, romburi, dar a fost distractiv. Planșele sunt realizate special pentru setul menționat mai sus. O variantă mai simplă de contruire a literei, a fost cu jetoanele folosite într-o altă lecție.


Aici ,s-a jucat cu penseta, lua câte un ”arici” și îl așeza într-o căsuță- cerc.


       5. Fișe de colorat și de scris;
            Scrisul este foarte important pentru copil. Se insistă pe părțile componente ale unei litere (de ex. E- e format dintr-o linie verticală pe care sunt trasate trei linii orizontale  sau ”culcate” , una în partea de sus, una jos și alta pe mijloc). Un alt exercițiu, este trasarea cu degetul pe conturul literei, apoi scrierea literei în aer cu degetul arătător.
            Apreciez mult tehnica montessoriană de explicare a literei, a însușirii scrisului, este chiar și un film aici , și multe materiale și tutoriale,  unde se folosesc ”sandpaper letters” , litere decupate din șmirghel, lipite pe lemn. Scopul este, ca în momentul în care, copilul parcurge cu degetele arătător și mijlociu ”traseul” literei, să simtă ”bine” litera, să-i rămână în memorie,  pentru totdeauna, că aceasta e litera învățată. E un mod foarte bine gândit, de învățare rapidă a literei . Până și dimensiunile jetoanelor respectă litera, unele sunt scrise pe două spații (d, b, g, A, D), atunci jetonul e mai mare, altele sunt doar pe un spațiu și jetoanele, la rândul lor sunt mai  mici. Copilul învață  simplu și firesc ordinea și așezarea în spațiul dat a literelor.

Sursa pentru fișe: 1 , 23.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu